Pages

Tuesday, February 15, 2011

Ana Pakai Kasut Mawi Syeikh!!


Aku tidak pernah menonton AF1 dan AF2. Walaupun kisah tangisan realiti TV itu menjadi perbualan ramai. Namun, masuk AF3, dengar bunyi dari member-member katanya, ada seorang mamat Felda yang pandai bertarannum. Pandai berzanji. Malah muka suci katanya. Ehem-ehem..

            
Terasa dalam hati ingin sekali menonton AF3. Tapi apakan daya, piring Astro tidak mampu dilekatkan di bumbung rumah. Entah dari mana datangnya rezeki, saya bersama geng-geng lama Maahad Tahfiz Penang sedang lepak di Restoran Nasi Kandar di Bandar Perda Permatang Pauh, tiba-tiba terjebak dalam aktiviti menonton AF3 bersama student Politeknik Seberang Perai. Aku pun tidak paham kenapa mamak stall yang terkenal dengan siaran EPL nya, boleh menjadi ‘mat Flower’ dengan menyajikan siaran LIVE AF3 di Astro.

            
Semua penonton menyebut-nyebut kelibat seorang mamat yang katanya ada ‘Aura’. Kebetulan, muncullah manusia yang disebut-sebut ‘world’ itu. Pertama kali aku menyaksikan Akademi Fantasia. Dan persembahan tersebut datangnya dari insan Felda berjenama MAWI. Bersama dengan spek besar yang terletak diatas kepala botaknya. Beliau menyanyikan lagu ‘Oh Fatimah’.

           
Hadirin terpukau. Hampir satu lagu beliau menyanyi tanpa menari. Yang ada hanya goyang sebelah kaki dan kepala. Satu stadium menjerit-jerit namanya. Aku amat pelik. Ya….terlalu pelik. Apa yang peliknya?...Sebab inilah pertama kali aku terpacak bulu roma melihat persembahan yang terlalu ber‘Aura’ dari lelaki bernama MAWI.

          
Kepada MAWI. Terus terang cakap. Wa memang minat sama lu. Suatu masa dahulu. Kerana terlalu minat akan MAWI, aku sanggup membotakkan kepala. Satu masa dahulu, kerana terlalu minatkan MAWI aku sanggup menghafal lagunya. Satu masa dahulu, aku sanggup membeli majalah hanya kerana gambar wajahnya.

Mungkin ada yang akan berkata, itu sejarah masa lalu. Mungkin juga yang berkata, itu MAWI masa dahulu. Mungkin sekarang tidak lagi. Surat khabar mula menyatakan popularity beliau sudah merudum. Nama beliau sudah tidak tersenarai didalam Anugerah Bintang Popular baru-baru ini. Namun, terkenang beberapa sejarah yang berlaku sepanjang hidup ku. Rahsia malam Final Imam Muda 2010. Ramai yang tidak tahu rahsia disebalik tabir sebelum persembahan dan sepanjang perjalanan Imam Muda.

Aku teringat, sewaktu Abang Hermy selaku pereka Fesyen Imam Muda datang membisik ke telingaku. 

“Asyraf..nak dak pakai kasut McDonald? Tanya Abang Hermy.

“Isy…tak nak lah. Saya nak pakai kasut saya sendiri ni ha.” Jawabku.

“Ambik jer kasut besar nih…kasut ni ada AURA!!” kata Abg Hermy.

Abg Hermi meletakkan kasut yang dikatakan ada AURA itu dihadapanku. Sekali menjeling, sudah tahu ianya besar. Tiba-tiba mata ini seakan-akan terbeliak. Di dalam kasut tersebut, terlekat pelekat yang tertulis menggunakan marker pen perkataan ‘MAWI’.

“Abg Hermi!!!...kenapa ada lekat nama MAWI di kasut nih?” tanyaku.

“Haa…tu la kasut yang Mawi Pakai waktu Final AF3 dulu..!!!” semangat kesukanan jawabnya.

“Abg Hermi…confirm..saya nak pakai kasut nih. Besar macam McDonald pun tak kesah…Janji..ni kasut MAWI”. Aku menjawab dengan kesungguhan.

            
Itulah kisahnya, betapa minatku dengan MAWI. Bukan nak memuji sebab tersimpan makna. Namun sekadar kongsi cerita sebelum mata terlena.
            
Yang lebih teruja, beberapa hari selepas dinobatkan sebagai Juara Imam Muda 2010, aku dihubungi dengan satu panggilan. Dalam keadaan setiap 3 minit aku terpaksa menjawab panggilan daripada ramai kenalan lama dan baru. Dan betapa sukarnya  untukku mengangkat telefon dari nombor yang tidak dikenali. Namun, entah kenapa tangan ini gatal untuk mengangkat telefon dari panggilan nombor yang tidak dikenali.

“Assalamualaikum imam…apa khabar..sihat?”

“Waalaikumsalam..siapa ni? Tanyaku.

“Saya waktu malam final Imam Muda, saya ada di sebelah kanan dewan. Tapi tak sempatla nak jumpa malam Final Imam Muda hari tuh” kata lelaki suara jantan itu.

Dalam fikiranku, entah berapa ramai yang cakap dia tak sempat nak jumpa aku pada malam Final. Ini mungkin orang yang keberapa belas. Tapi aku cuba melayan mamat ni. Dengan keadaan terbaring bersama kain pelekat di lantai dek kerana keletihan.

“Owh…ok…boleh saya tahu siapa ni?” tanya saya untuk dapatkan kepastian sekali lagi.

“Hehehe…saya MAWI!!!!” jawab lelaki itu gaya berseloroh.

“HAAA?? Mawi mana nih?..MAWi Akademi Fantasia ka?”

“Yer la Imam…Ni Mawi AF la..” Ketawa besar Mawi.

 Aku terus bangun dari tikar sejadah..berlari kesana kemari. Entah kemana hendak ku pergi. Aku pun tak tahu destinasi. Mungkin ingin buat jamak qasar sebab nak bermusafir. Dek kerana terkejut insane yang amat diminati…MAWI..sedang bercakap dengan aku ditalian telefon..

“Imam…jaga bebaik yer number nih..” pesan MAWi..


“Orait Mawi…pasti..pasti…jaga bebaik punya..” Aku memberi surat jaminan dari suara.
Teringat apabila ada orang yang bertanya kepada saya. Apa rahsia anda boleh Berjaya jadi Juara Imam Muda?
Jawab saya ringkas…

“Ana pakai Kasut Mawi Syeikh!!!”
           
            

23 comments:

fAizAl_85 said...

ana pon minat mawi jugak..haha :)

rahmahmokhtaruddin said...

Fuh, kalaulah dapat pakai kasut itu juga. ^_^

nama.aku.lynn said...

suka dua2..

azrul adnan said...

abg asyraf:

x mustahil..nanti..ada orang lain akan melakukan benda yg sama mcm abg lakukan..disebabkan minat dan mencontohi abg..if da bersangkut pauk dgn abg..cnfm la si dia akan melompat2 jugak klau dia dapat..fhm kan mksd azrul?

kali ni..azrul da persamaan ngan abg..persamaannya minat MAWI..
sampai sekrang blum berpeluang bertemu 4mata..namun masih menaruh harapan..macam2 saya buat sebab mawi..huhu..

abg bertuah..tambah plak rezeki abg dh ditetapkan mcm tu..alhamdulilah..

apa pun..abg memang sempoi..huhu..
mungkin sempoi mcm mawi jgak..huhu

NaZa said...

kelakar..hehhehe

cikAna said...

mawi dan ustaz asyraf... dua2 saya respect... ;D

cikAna said...

mawi dan ustaz asyraf... dua2 saya respect... ;D

MissAisyah said...

nice blog IM Asyraf! rajin2 la menulis ye :D

Anonymous said...

yang penting same2 beriman dan rendah diri...

Cahaya Kehidupan said...

hehe,entry yang kelakar,penulisan ustaz asyraf amatlah bersahaja...mawi tetap world,ustaz pun..hehe =]

cikmOt said...

sonok kan ustaz bila jumpa hero pujaan...hehehe...

nazirah emogurlz said...

nice blog . . .

LuthfiMY said...

bro, hang lepak nasmir perda ke?
hehehe

azwira hashim said...

haha, lawop.

Ayuni said...

assalamualaikum, sye biase2 je ngan Mawi. tp sye lebih berminat sesutu berunsur Islamic n simple. Anyway, semua ada citarasa tersendiri...

Aq Waeda,,, said...

saya pon minat mawi jgk!! :)

Norashikin Abdullah said...

comeinya crta ni..haha

ida said...

ahaha,, klakar la bro. :))

Anonymous said...

gambar ni bukan dekat sdev uia ke??kenal sgt.

EB said...

Sempoi...
Rezeki Allah..
Alhamdulillah..

Melur said...

saya sangat suka baca kisah ustaz dan mawi..

Anonymous said...

syaikh, mana pic kasut tu? :)

CikBulat said...

okey, bguling baca =D