Pages

Tuesday, July 5, 2011

Brunei ( 1 ) : Perasan Famous….



            Aku dan Mat berlari terus ke Terminal Bas Bersepadu TBS. Mengejar keretapi KLIA Transit. Perjalanan menuju ke Brunei Darussalam. Dah masuk 3 kali aku ke Brunei. Semuanya ceramah dan tazkirah. Entah bila pulak aku akan dijemput untuk meminang kerabat Sultan…ehem2.(isteriku spoting)

            Mat yang baru pertama kali ke luar Negara begitu exited. Apatah lagi nak naik kapal terbang. Terpaksa Mat langsaikan hutangnya di pejabat PTPTN kerana nak buka semula namanya yang di blacklist.


Mat : Fuihh..laju gila keretapi ni..kat kampung aku tadak pun ketapi camni…

Aku : Mat…hang jangan dok buat exited terlebih Mat... Kampung aku pun tadak ketapi. Tapi tak kecoh macam hang pun…baru naik ketapi dah takut laju. Belum naik kapal terbang lagi.

Mat : Aku tak boleh bayang kalau tayar keretapi ni pancit…jenuh nak cari tiub ganti..

Aku : Tayar pecah ok lagi…tapi kalau kaburetor masuk ayaq?...semua kena turun train. Pastu tolak train ramai-ramai..

Mat : Hang jangan cakap macamtu…satgi kita nak naik kapal terbang. Lagi dangerous. Kalau flight rosak atas awan nano, agak2 RnR mana yang paling dekat dengan Brunei. Aku rasa kalau RnR Tapah confirm penuh.

Aku : Wei Mat…aku nak tanya hang. Apa perasaan hang bila firstime naik kapal terbang?

Mat : Hang jangan tanya macam tu Acab…aku penuh dengan bangga naik flight ni. Terasa diri ini bagaikan Syeikh Muzaffaar la pulak…

            Mat terus dengan kata-kata hikmah beliau. Aku buat-buat tak layan ja. Sampai sahaja di KLIA, aku bagaikan seorang tourist guide pada Mat. Kami terus naik flight bersama.

            Bila di atas flight, Mat dengan bangganya mengangguk-angguk sorang diri. Aku pun pelik dengan Mat ni.

Aku : Mat…apa pasai hang dok angguk sorang2 nih?

Mat : Akhirnya….akhirnya…Akhirnya..

AKu : Apa yang akhirnya?

Mat : Akhirnya sejarah terlakar…Sejarah baru utk Royal Brunei Airline. Lepa harus berbangga dengan kehadiran aku ke dalam flight lepa.

Aku : Ceh…kalau lepa tau hang firstime naik flight…dah lama pramugari tu gelak kat hang.

Mat : Hang tak percaya ka Acab…tuh..cuba hang tengok pramugari tuh..aku tak senyum dekat dia pun. Dia dok terhegeh-hegeh senyum kat aku. Kalau kata aku hensem sangat pun janganla macamtuh.

Aku : Wei…dah nama pramugari mestilah senyum kat semua penumpang. Ingat dia senyum kat hang sorang ka?

Mat : Memang dia senyum jugak dengan penumpang lain. Tapi dari senyuman pramugari tadi aku dapat rasakan ada kelainan. Senyuman pada orang hensem macam aku ni lain sikit. Dalam senyuman ada Taman Astakona!!!

            Tayar kapal terbang mula bergolek. Mat yang cakap banyak tadi mula mengatur bacaan ayat suci al-Quran. Penuh dengan mengucap dua kalimah syahadah. Takut mati rupanya sahabatku. Ingatkan sembang kemaih sangat tadi.

            Kapal terbang mula mendarat ke Lapangan Terbang Brunei Darussalam. Sepanjang berada di dalam kapal terbang. Aku tidak habis-habis senyum kepada yang mengenali. Ramai juga orang Brunei yang kenal. Turun-turun sahaja dari flight, terus disapa polis yang menanti.

Polis : Imam Muda ASyraf!!!!...wah…selamat datang Brunei.

Aku : Ya semoga Selamat…(dalam hati ‘katakan tidak pada rasuah”)

            Aku melangkah baru beberapa tapak. Datang satu rombongan penumpang yang sama ingin mengambil gambar. Belum sempat keluar dari Airport dah letih bibir daku memberi senyuman untuk berfoto. Aku orang yang terakhir ke pemeriksaan imegresen. Yang tak tahannya, semua akak-akak + aweks2 Imegresen Brunei datang berfoto. Dalam hati aku, entah pukul berapa aku boleh keluar dari Airport ni.

Mat : Wuihhh…femes jugak hang Acab kat sini. Macam Justin Bieber la pulak..Sampai aku pun depa nak tangkap gambar sekali. Bangga aku jalan dengan hang.

Aku : Yang hang pulak perasan lebih pasai apa?

Mat : belum jumpa orang Brunei lagi aku dah glemer. Lepas ni, hang pun tak boleh cari makan lagi Acab dengan aku.

Aku : kenapa plak aku tak ble cari makan?

Mat : Sebab Aku lagi hensem dari hang!!...fullstop!!

            Akhirnya dengan sekali senyuman, terus pegawai Kastam pulak memberi isyarat suruh aku masuk terus. Terus menuju ke Balai ketibaan…aku dan disambut oleh remaja2 di Brunei…

            Sepanjang 5 hari di Brunei. Akhirnya sampai waktu ingin pulang ke Malaysia. Aku dan Mat membeli Udang Galah yang masih fresh. Hampir 10 kg yang dibungkus. Beserta kuih wajid.

Aku : Mat…kita beli udang galah banyak2 ni, hang agak2 ada nak kena tahan dengan kastam kejap lagi?

Mat : Ceh…takkan kot..sepanjang hang dok kat Brunei ni, 3 hari 3 malam aku tengok hang dalam TV Brunei. Menteri pun senyum kat hang. Pengarah tu pengarah ni semua sambut hang. Orang Brunei semua suka hang mai Brunei. Takkah Kastam tu nak buat lawak pulak tahan hang kat Airport.

Aku : Hang cakap pandai. Kalau kena tahan, yang malunya aku. Bukan hang.

Mat : Acab…waktu hang masuk airport dulu…mula dari Imegresen sampai ke Kastam. Semua kenai hang. Takkanlah lepa tak lepas hang. Takpa…apapun biaq aku settle.

            Akhirnya sampai di Airport Brunei. Ramai yang menghantar ke Airport. Senyuman tetap diberikan. Tidak henti-henti warga Brunei berfoto. Akhirnya kami terus check-in bagasi. Sampai di bahagian kaunter Kastam.

Mat : Wei…wei…tu hang tengok pegawai Kastam kaunter 3 tuh. Sikit punya cun ka…pergh..kita pi kat dia la.. Aku nak tengok lama mana dia boleh jadi Kastam bila tengok aku yang smart nih….

Aku : Woi…selalunya pegawai perempuan yang susah kawteam.

Mat : takpa…serahkan pada beta. Hang senyum sikit kat dia. Confirm dia lepas baik punya.


            Sampai di Kaunter 3. Aku mula menegur Pegawai Kastam yang cantik manis. Dengan bertudung litup. Nampak muka macam tegas.

Aku : Kuala Lumpur dua orang. Dan ni kotak-kotaknya.

Kastam : Apa yang dalam kotak tu?

Aku : Udang galah!!!...sedap..kalau buat masak pedas manis…aduhai donia..donia..

Kastam : Maaf cik..Udang galah kalau nak dibawa pulang perlu ada permit. Kalu tiada permit limit sorang 2 kg sahaja.

Mat : Takkan tak boleh kot. Ni Imam Muda Asyraf. Dia datang ceramah di sini..

Kastam : Imam Muda Asyraf????...tak kenal pon!!!

            Setelah berdiskusi, berforum dan bertazkirah dengan awek kastam yang tak tengok Astro tersebut, akhirnya kami akur dengan keputusan beliau. Udang galah yang berbaki kami sedekah saja kepada orang yang hantar kami ke Airport. Sungguh sedih sungguh pilu. Beli mahal2 akhirnya jadi habuan orang lain.

Mat : Tu la hang Acab…hang kata hang famous…ni cikaro kastam punya cun pun tak kenai hang apa cer…

Aku : Mat..mat..bila masa aku kata aku famous..hang yang perasan lebih…kata hensem la…senyuman manis menawan la…

            Akhirnya aku mengerti. Tidak semua mengenali kita. Untuk apa kita terkenal di kalangan seluruh warga Brunei. Tapi jika Pegawai Kastam tidak mengenali kita, tiada juga gunanya..….Kesimpulannya disini….

”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”…

16 comments:

Angah said...

ustaz, kirim salam kat mat yg hensem tu na...

Anonymous said...

Betul3..dikenali penghuni langit lebih berharga dari penduduk bumi..moga abang asyraf terus bermujahadah..bantu kami untuk kenal islam dengan lebih baik..peace!salam..

Anonymous said...

baca cita ustaz ni boleh ilang kan tekanan

mutiara bd said...

Pengajaran itu paling BEST!

”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”

misz sempoi said...

haha...over ouh beli 10kg..
nak niaga ke apa...

Ahada Aihara said...

Totally agree with below phrase:

”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”…

Si St0RyTeLLeR said...

lawak-lawak ! haha

Si St0RyTeLLeR said...

lawak-lawak..haha !

si cokelattte said...

WAH2... baru update... i like... sy suke ntri kamooo...

Anonymous said...

Salam ustaz, nak tanya, kalau bagi wedding gift Yassin, sesuai tak? Takut juga kalau penerimanya letak merata2 selepas dapat tu,,

Farah Hanim said...

”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”…

=)

Azam Husni said...

best! kelakar la ustaz... santai je penulisan, tp sarat dgn pengajaran..

ida said...

punya lama tunggu entry ustaz, last entry bulan apr tuhh...

mcmana pun saya setia menunggu entry yg lain2 dakwah dlm lawak huhu...

Suzie said...

Assalamualaikum, Ustaz..

Saya baru baca artikel ni.. Best.. Lawak..

Adlilatun Nur said...

Assalamualaikum...

Nice one. Lawa giler udang tue~

emylase. said...

Ya Allah ustaz ni, kalah rajalawak naa. haha klakaq sungguh! suka entri ni very much !

”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”…

betui betui betui ! :)