Pages

Saturday, April 2, 2011

Makan Lauk Ikan : Tazkirah Pun Tajuk Ikan


Ketika sedang makan di sebuah restoran kari kepala ikan. Saya disapa beberapa anak muda. Datang dengan gaya yang agak sopan. Penuh tertib. Bagaikan kumpulan nasyid era 80 an. Tersipu-sipu malu, kononnya saya ingin melamar mereka. Mereka menyedari saya lelaki dan mereka juga lelaki. Sudah semestinya tiada aktiviti memikat di situ.


Kami berbual sambil berkenalan. Sambil beberapa topik dibincangkan. Salah seorang dari mereka memandang tepat kearah kepala ikan di atas meja.

“Agak-agak ustaz la, ikan yang kita makan ni sakit atau tidak di tarik mata kail?”
“Ehm..Setiap yang bernyawa tentulah ada rasa sakitnya.” Jawab saya.
“Kalau macam tu, kesian lah dekat ikan ni.” Gurau mereka.
“Hehe. Bila cakap pasal ikan, ustaz teringat satu cerita. Antara ikan yang alim dan rakan-rakannya. Selingan tazkirah di waktu petang.” Saya tersenyum membalas gurauan.
 “Aik…lain macam bunyi tajuk tazkirah hari ni..macam nak bagi signal suruh kami belanja makan ikan nampak!!! Ok lah…ce citer ce citer.” Bersemangat mereka menyuruh saya meneruskan cerita.
           
         Dalam satu sungai terdapat beberapa kumpulan ikan. Yang sentiasa bermain di celahan batu. Ada yang alim ada yang nakal. Dalam banyak-banyak ikan itu, berlaku lah perbincangan di kalangan mereka. Ikan yang alim dengan rasa sayang kepada rakannya yang lain memulakan sembang kedai kopinya.

“Saksikanlah ikan-ikan sekalian. Di darat terdapat manusia. Mereka akan memperdayakan kita. Apabila kamu terlihat sebarang cacing ataupun umpan yang ada bersama di atasnya tali, maka tinggalkanlah. Kerana di dalam umpan tersebut ada mata kail. Hancur robek bibir kamu jika memakannya. Apabila kita memakan umpan tersebut, ditariknya kita dengan kuat sekali. Kemudian kita akan diangkat dan dipegang kuat oleh tangan manusia. Dibuangnya mata kail dari bibir kita sehingga robek bibir kita. Dibiarkan kita sesak nafas kita tanpa setitis air. Kemudian kita akan dipotong ekor, bibir, sisik. Insang kita akan ditarik keluar dengan rakus oleh manusia. Perut kita akan dibuang begitu sahaja.

            Kemudian kita akan di masukkan ke dalam minyak yang sangat panas. Sehingga kering segala isi dan tulang kita. Dan akhirnya kita akan dimakan satu persatu anggota badan kita oleh manusia di bumi. Ingatlah pesananku kepadamu tentang bahayanya makhluk di bumi sana kepada kita.” Pesan ikan yang alim kepada ikan yang lain.

            Walaupun ikan disitu semuanya setiap hari mendengar amaran tersebut, namun ramai di kalangan ikan yang memandang ringan pesanan ikan yang alim. Bagi mereka, tidak mungkin mereka tertipu dengan umpan manusia. Mereka beranggapan amaran itu hanya sekadar mainan. Lalu ada sebahagian ikan yang termakan umpan mata kail yang telah diletakkan oleh manusia.

Ikan yang termakan umpan tadi, tidak mungkin kembali semula ke dalam sungai. Yang ada hanyalah penyesalan. Walaupun ikan yang ditarik pancing itu sentiasa menjerit-jerit memberitahu rakan-rakan yang lain agar berhati-hati dengan umpan manusia. Namun, ikan-ikan yang lain langsung tidak mengambil iktibar dari kematian rakan mereka.

            Begitulah perumpamaannya seorang manusia. Apabila datang peringatan dari Allah dan para pendakwahnya, mengingatkan tentang kehidupan selepas kematian. Saat pedih diambil nyawa ketika sakaratul maut. Dihimpit di dalam kubur sehingga bersilang tulang rusuk kita. Dicincang dan di makan ulat. Di bakar dengan panasnya api neraka dan berbagai-bagai lagi seksaan yang tidak tergambar akal manusia.

            Namun ramai di kalangan manusia yang enggan. Yang alpa dan leka. Akhirnya mereka tergoda dengan dunia yang penuh dengan tipu daya. Jadilah manusia umpama ikan. Yang sentiasa terlupa wajah Sang umpan.



           


10 comments:

cik dila said...

nice tazkirah! :-)

syazwanadzhar said...

sangat menarik ustaz. Alhamdulillah.

[cucu Hj Hassan] said...

betul. orang sekarang tak pernah ambil iktibar. kalau ambil pun, tu hanya seketika.

anda sanggup terima orang yang dah byk kli kpel sbgai psngan?

EB said...

Assalamualaikum Ustaz..
Entri yg menarik.. Ternanti-nanti akan entri drpd Ustaz..
Mmm Ustaz selalu x dtg Putrajaya?

fAizAl_85 said...

nasihat yang berguna..tq ustaz :)

si cokelattte said...

terima kasih.. sentiasa tggu cerita2 best,,

si cokelattte said...

terima kasih.. sentiasa tggu cerita2 baru,,

iz said...

a'kum ustaz.. amboi lamanya nak buat entry.. tiap2 hari bukak blog ni.. sbb nak baca entry terbaru..

Intan Hashim said...

Salam..

Alhamdulillah.. tazkirah yang sangat baik.. Saling mengingati kita sesama insan..

Wsalam..

*cik keyna* said...

terime kasihh..nice takzirah...